Ny utmaning

Nu ska Sjöbergskan springa en mil. Om en sisådär 15 veckor. Det känns ju aningens tungt, men en utmaning behövs nu!

Jag är mer otränad än någonsin, mer eller mindre konstant trött, och har alldeles för många kilon att släpa på. Jag kan sitta och titta på t.ex. Gladatiorerna och undra hur det känns att orka så där mycket. Hur känns det egentligen ni som vet? Jag har aldrig orkat springa ens 2 km, än mindre hoppa över parkbänkar när jag ändå håller på.

AnnaPannas utmaning kom lite på beställning. Jag ska springa (jogga) tjejmilen med henne och mamma i september. Jag har googlat mig igenom en hel skog med "löpning för nybörjare" och tror jag har hittat en modell som kan passa mig. Och, som ett led i att hålla motivationen uppe och ge mig själv mindre utrymme att smita undan, så tänker jag blogga om det.  Det är tydligen vanligt att blogga om konkreta projekt, så jag hänger på.

Detta är alltså vecka 1. Denna vecka och nästa tänker jag bara promenera. Jag behöver "få igång" benen innan jag börjar springa. Mitt utvalda 12-veckors löpningsprogram börjar 4/6.Vad gäller maten så tänker jag inte följa någon särskild diet. Jag har redan tagit bort godis och snacks och bröd, och har lagt till mer frukt och grönt. Och så äter jag en måltid om dagen (lunch eller middag) utan kolhydrater. Fokus ligger på att må bättre och orka mer, inte på viktminskning (även om det så klart är en positiv bonus att bli lättare).

Alltså, idag har jag gått i 30 minuter (till bankartan på Källbergets spårområde och tillbaka), och är helt slut samt i desperat behov av en dusch.

Kommentarer
Postat av: Morfar

way to go!! Håller på dig o är nästan avundsjuk för att du kommer igång....

2012-05-16 @ 20:29:23
Postat av: Sara

Du får väl sätta igång med nåt du med! Välj nåt som passar för dig och ha samma slutdatum :)

2012-05-17 @ 20:57:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0