Rabarber!

Nya övningar i köket igen! Det där med motion tycker tydligen inte min knäppa kropp att jag ska hålla på med, jag är ju sjuk hela tiden. Dessutom är mitt ena ben knasigt - ischiasnerven har fått nån skada så min fot lyder inte. Det har blivit bättre, men det tar visst ett tag till... Så jag hänger omkring hemma, och har idag roat mig i köket...

Nu är det rabarbersäsong för fullt och jag är ju inbiten rabarberfantast och plundrar hos alla som vill dela med sig. Senast fick jag plocka hos mammas granne, så nu skulle det göras nåt med den. Jag har hittat en hel hög med spännande recept, och tänkte jag skulle göra nåt annat än paj och saft för en gångs skull. Det blev rabarbermarmelad! Jäklars i min lilla låda vad god den blev! Hittade receptet i tidningen "Isabellas", håll till godo!






Du behöver:
500g rensad och skivad rabarber, 250 g strösocker, 1 dl vatten, 2 små skalbitar av ekologisk citron, ½ vaniljstång, ev 1 tsk atamon, 1 fin glasburk med lock.


Lägg rabarbern i en kastrull tillsammans med socker, vatten och skal. Skåra vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg både frön och stång i kastrullen. Koka upp, rör om, och låt småputtra tills rabarbern blivit mjuk. Värm under tiden glasburken genom att fylla den med hett vatten. Ta katrullen från värmen och tillsätt ev atamon (jag hade inte i det). Häll ut vattnet ur glasburken. Häll marmeladen i glasburken, ända upp till kanten, och sätt på locket direkt. Låt svalna på bänken innan du ställer det i kylen. Servera på nygräddade scones eller croissanter!

Kommentarer
Postat av: Nilla

Kan man inte få en burk som en extra födelsedagspresent? =) Kram!

2012-06-07 @ 16:14:59
Postat av: Pappa

Du kan få några 100 kg av oss om du vill. Våra buskar är snart manshöga...

Kram P

2012-06-07 @ 18:51:18
Postat av: Sara

jag tar gärna mer rabarber pappa! Gör gärna mer marmelad att ge bort (Nilla ;)) och så vill jag göra saft och kräm... :) Du kanske kan ta med till skolavslutningen nästa fredag? kram

2012-06-07 @ 19:42:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0