Doften av kardemumma...

Igår bakade jag igen! Skulle ha tagit med mig en kaka på hantverkskväll, men lilla hjärnan flippade ur och jag blev hemma. Men kakan smakade vi på. Den var GOD!  Det blev ytterligare något nytt (för mig) med rabarber: "Tuppkaka med rabarber och kardemumma". Den blev rent sanslöst god! Gillar man inte rabarber så kan man använda t.ex. vinbär, hallon eller blåbär. Eller så skippar man bären helt.
 
 
 
 
Tuppkaka med rabarber och kardemumma
ur Ica Buffé. nr 6-7 2009
 
Du behöver 2 ägg, 3 dl socker, 3 dl vetemjöl, 50 g kallt smör, 1 msk hel kardemumma, 300 g rensad rabarber, 2 msk maizena, ½ dl florsocker, 1 dl flagad mandel.
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form med avtagbar kant, ca 22 cm diameter.
2. Blanda samman ägg, mjöl och socker i en bunke till en tjock smet. Vispa inte, rör bara ihop det väl.
3. Bred/tryck ut smeten i formen. Hyvla smöret med en osthyvel över kakan.
4. Stöt kardemumman i mortel. Skiva rabarbern i cm-tjock bitar och blanda med maizena, florsocker och kardemumma.
5. Strö rabarberblandningen över kakan, strö sedan mandel över rabarbern (jag hackade "vanlig" mandel istället för att använda flagad).
6. Grädda mitt i ugnen, 30-35 minuter.
7. Låt svalna och servera med en klick vispad grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0