Knapriga fiskpuffar med nudelwok

Sent omsider har jag tagit mig till datorn för att skriva receptet på de supergoda fiskpuffarna. Jag gjorde dem med ris istället för nudlar, och jag fuskade med frysta wokgrönsaker istället för färska. Och jag gjorde det i stekpanna i stället för wokpanna. Som av en händelse blev det gott ändå...
 
Knapriga fiskpuffar med nudelwok, 4 port.
ur: Vi föräldrar, nr 12/2011
 
1 liter grönsaker i bitar (tex squash, paprika, broccoli, lök, vitkål)
400 g vit fisk, tinas innan tillagning om den är fryst!
1 ägg
1 tsk chiliflakes (kan uteslutas)
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 hackad vitlöksklyfta
3 msk potatismjöl
rapsolja att steka/woka i
Sojasås efter smak
4 portioner äggnudlar
1 lime
 
1. Strimla/skär grönsakerna till woken i små bitar.
2. Skär fisken i bitar. Lägg i en bunke tillsammans med ägg, chiliflakes, salt, svartpeppar, vitlök och potatismjöl. Mixa snabbt till en slät smet med stavmixer.
3. Hetta upp olja i en wokpanna och woka grönsakerna med lite sojasås ca 10 min eller tills de mjuknat.
4. Koka nudlarna enligt anvisningar på paketet och blanda ner i grönsaksfräset.
5. Hetta upp ganska mycket olja i en stekpanna. Klicka ut fiskfärsen (ungefär stora som fiskbullar) och stek ett par minuter på vardera sida tills de är genomstekta.
6. Servera fiskpuffarna direkt med nudelwoken och limeklyftor. Det är även gott med t.ex. matlagningsyoghurt till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0