Currysoppa med torsk

Jahopp, på begäran serveras härmed ett styck recept på goda fisksoppan. Själv fick jag receptet av en pluggkompis som bjöd på den när vi grupparbetade hemma hos henne en gång. Skulle gissa att det var 2004.
 
 
Maries fisksoppa
4 port.
 
400 g vit fisk (jag föredrar torsk)
1 röd paprika
1 aubergine
1 purjolök
smör
1 msk curry
1 krm cayennepeppar
1 l fiskbuljong (alltså 10 dl vatten+2 fiskbuljongtärningar)
2 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche
salt
 
Skär grönsakerna i små bitar, (jag skalar auberginen också, men inte ett måste) och fräs dem några minuter i smör i en gryta. Rör sedan ner curry, cayenne, buljong och tomatpuré. Låt koka på medelvärme ca 5 min. Skär under tiden fisken (tinad!) i bitar, lägg sedan i den i soppan och låt sjuda 3-4 min. Rör i creme fraiche, smaka av med salt.
 
Jag har gjort denna med lite olika varianter efter vad jag haft hemma, det går bra med alla färger på paprikan, att utesluta cayenne för en mildare soppa, olja istället för smör, och nu senast gjorde jag den mjölkfri till Doris. Jag bytte då ut creme fraiche mot naturell soyghurt från Alpro - det blev riktigt gott! Det blev en lite mildare smak än med creme fraiche.Ett helt annat tips är att låta cayenne och curry fräsa med grönsakerna i början - då blir det ganska bra hetta i soppan!

Kommentarer
Postat av: Svägerska/Syster/Fasteranna =)

Ååh..Tusen tack! Här ska kokas soppa!!

2012-07-06 @ 06:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0