Lögner å undanflykter å jävla bankfolk

Banker är ett djävulens påfund.

Vi har under årets början nu försökt få köpa en bostad, hus eller bostadsrätt. Vi har fått avslag på flera ansökningar, jag har ju ganska kass inkomst som de flesta banker inte ens räknar som inkomst, så jag kan köpa det resonemanget.. Men vi har haft bra kontakt med Länsförsäkringar, de har varit trevliga och villiga att förklara hur de räknat osv.

Första gången gällde vår ansökan ett hus på 725000. De räknade och återkom med beskedet att det blev liiiite snålt, det fattades ca 1000 kr i vår månadsinkomst. Vi skulle höra av oss om vi hittade nåt för ca 500 000.

Andra gången sökte vi för en bostadsrätt, 450 000 + 5400 i hyra. Tänkte att det kanske skulle kännas bättre för banken om det rörde sig om fasta avgifter för drift osv. De räknade och kom fram till att hyran var för hög, det skulle fattas ett par tusen i plånboken. Vi fick också veta att vi hade i detta fall 12200 över efter hyra och drift, och att de vill att man har 14000 över för att bevilja ett lån. Aha, tänkte vi, nu kunde vi ju räkna ut själva om det var värt att ansöka om lånelöfte i framtiden.

Så tredje gången gillt: vi hittade ett litet hus i Sågmyra, för 495000. Vi räknade på det och vi skulle få ca 16000 över. Vi ansökte igen, säkra på att nu skulle vi få det. Damen (kärringen) ringde upp och sa nej. Jag blev helt paff, och bad att få en förklaring. De räknar då på högre ränta så att vi ska klara ränta på 6,5%, och de lade till 1000kr på driften för att ha marginal för underhåll. Då får vi ju bara 14000 över. Jag började bli rejält irriterad och upplyste om att hon ju senast förra veckan sa att det var allt som krävdes. Joo, men det blir ju bara +/-0 så det kan vi inte godkänna. Damen ifråga ska vara j*vligt glad att jag var ute på stan när hon ringde, annars hade ljudnivån höjts och de sansade orden bytts ut mot grova sådana.

Hur FAN kan hon säga att det är ok med 14 och sen säga att det inte räcker? Va? Det är ju småpengar lånet handlar om dessutom och hon hade lagt på kostnader som inte finns! Jag lyckades fråga vad som krävs, måste vi ha borgen eller vad? Och borgen duger ju då inte, vi måste ha en till person som står på lånet. Jaha. Kul. Som om nån skulle ställa upp på det.

Följden är att jag nu har varit arg, ledsen och besviken i snart ett dygn. Taskig sömn och kroniskt ont i magen. Jag vill inte bo i det jävla bajsbojsen! Jag vill slippa grannungar som smetar lera över hela porten, grannar som konstant parkerar utanför porten och tvingar en att kliva under byggställningar och ut i leran, jag är less på att ha en lång jävla uppförsbacke till parkeringen som är rent livsfarlig vid minsta frost. Jag är less på att lyssna på den andra grannens konstant centrifugerande tvättmaskin kl 22 på kvällarna. Jag är urless på att inte kunna sätta upp tavlor och hyllor på väggarna utan att hyresvärden hotar ta betalt för förstörda tapeter (jo - de gör faktiskt det!) och jag hatar att vi inte får plats i vår lägenhet och tvingas betala för att förvara våra saker i extra förråd! Och att förrådet som finns här är för litet och fuktigt så hälften av våra saker är fuktskadade...

Vi vill ha ett hus där vi kan få vara som vi vill, och göra vad vi vill. Och huset i Sågmyra har en källare där jag kan arbeta med min tovning, och gångavstånd till Yllefabriken där jag vill ha en butik (och det finns lediga lokaler till bra priser där). Och det finns garage och hobbyrum så Fredrik kan pilla med bilar och bygga en fotostudio.

Kärringjävel...

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej Sara, ja min kära dotter jag förstår din frustration. Önskar er verkligen ett hus där du kan pyssla med ditt. Pratade med mormor som inte tycker du ska ge upp. Åk och titta och se om det värt att ta strid för just det här huset. Resonera med Gittan och Anders, kanske kan ni tillsammans hitta en bra lösning. Kramiz

2009-04-08 @ 12:59:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0